Groen-Lier&Ko zet stadsbestuur in de bloemetjes voor realisatie fietszone

08 November 2021

Groen-Lier&Ko zet stadsbestuur in de bloemetjes voor realisatie fietszone

Ruim twee jaar nadat Groen-Lier&Ko voorstelde om het gebied binnen de Lierse Stadsvesten om te toveren tot een fietszone, werd deze op maandag 8 november 2021 ook effectief van kracht. De progressieve stadspartij zet het stadsbestuur hiervoor vandaag letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes. Tegelijk schuift Groen-Lier&Ko een ‘klavertje vier’ van toekomstgerichte maatregelen naar voor om Lier en Koningshooikt verder om te vormen tot plekken waar de veiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers centraal staan.

 

Steden als Mechelen, Aarschot en Kortrijk inspireerden Groen-Lier&Ko-raadsleden Tom Claes en Geert Marrin de invoering van een fietszone binnen de Stadsvesten in september 2019 ook op de Lierse politieke agenda te plaatsen.

“We hebben er exact 779 dagen op moeten wachten, maar het geduld van de vele duizenden fietsers in onze stad wordt beloond”, aldus Tom Claes. “De invoering van de fietszone vormt een heuse mijlpaal in de onomkeerbare evolutie richting autoluwe binnenstad. Het siert schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Bert Wollants (N-VA) dat hij niet te beroerd was om met dit voorstel van de grootste oppositiepartij concreet aan de slag te gaan. Daarom zetten wij hem vandaag letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes.”

Groen-Lier&Ko richt de blik ook op de toekomst. Geert Marrin: “Met de invoering van de fietszone is het werk niet af, wel integendeel. Binnen, maar zeker ook buiten de Lierse Stadsvesten dienen nog reuzenstappen vooruitgezet te worden om Lier en Koningshooikt om te toveren tot woonomgevingen waar het zo veilig en comfortabel wandelen en fietsen is dat je de wagen met plezier aan de kant laat staan.”

 

De progressieve stadspartij Groen-Lier&Ko schuift daarom een ‘klavertje vier’ van toekomstgerichte maatregelen naar voor:

  1. Creëer schoolstraten waardoor auto’s aan het begin en einde van schooldagen geweerd worden uit de onmiddellijke omgeving van de schoolpoorten. Ook buiten de fietszone, die tenslotte beperkt is tot het gebied binnen de Lierse Stadsvesten, dient de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen en jongeren immers gegarandeerd te zijn.
  2. Voer een beloningssysteem is voor kinderen die zich met de fiets naar en van de lagere school verplaatsen. Succesverhalen in onder meer Bonheiden tonen immers aan dat een goed uitgekiend beloningssysteem leidt tot een forse toename van het aantal fietsende schoolkinderen.
  3. Verleen fietsers principieel het recht om zich in beide richtingen te bewegen doorheen alle straten van onze binnenstad. Waar dit technisch echt onmogelijk is, moet er een logische en duidelijke fietsroute in beide richtingen zijn. Wat kan in zovele steden in binnen- en buitenland, moet heus ook lukken in onze stad.
  4. Investeer in comfortabele, veilige en overdekte fietsenstallingen in alle woonbuurten in Lier en Koningshooikt. Durf hierbij voorrang verlenen aan niet-autobezitters, zodat het in de toekomst nog interessanter wordt om te kiezen voor stappen, fietsen, openbaar vervoer en autodelen.

 

Er wachten schepen Wollants ook voor de tweede helft van de legislatuur dus nog flink wat uitdagingen. Claes en Marrin verrasten de schepen daarom niet enkel met bloemen, maar ook met een pakketje energierepen om deze uitdagingen met de nodige energie tegemoet te treden.